Najdłuższy tunel kolejowy w świecie - otwarty
Alpy czynią Szwajcarię malowniczą, ale podróżowanie po górach proste nie jest. Wymaga drążenia tuneli. Właśnie powstał kolejny o długości 57 km - Gotthard Base Tunnel.
Cieszy się nie tylko Szwajcaria, ale także kraje ościenne, bo taka np. podróż z Zurychu do Mediolanu skróci się o godzinę i będzie trwać 1 godzinę i 40 minut zamiast 2 godzin i 40 minut. Tunel jest częścią głównej europejskiej trasy kolejowej wiodącej z Rotterdamu do Genui.Przy okazji usprawniania transportu w sercu Europy udało się pobić rekord - tunel jest dłuższy od dotychczasowego europejskiego lidera, czyli tunelu pod kanałem La Manche, który ma zaledwie 50,5 km. Został zrealizowany zgodnie z przyjętym terminem i budżetem. Nie przekroczono ani jednego, ani drugiego. Budowa trwała 17 lat i została rozpoczęta po kilku referendach przeprowadzonych w tej sprawie, a budżet wyniósł 12 mld dolarów. To przedsięwzięcie jest częścią szerszego projektu zakładającego przyspieszenie ruchu kolejowego pasażerskiego, jak i towarowego. Obejmuje on jeszcze budowę tunelu Cereti i renowację innych tuneli.
Dziś tunelem przejechali oficjele i zwycięzcy loterii biletowej. Do regularnego użytku tunel będzie oddany w grudniu. Wtedy będzie przejeżdżało nim ponad trzysta pociągów dziennie.